Podcast: Play in new window | Download | Embed
Zaskubskrybuj Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify | Email | RSS
Protest polskich mediów przeciw „podatkowi od reklam”, nowe przepisy w Australii, które mają zmusić Google’a i Facebooka do płacenia wydawcom za treści oraz sukces crowdfundingu w Polsce
W tym odcinku Premedytacji nie mogliśmy nie odnieść się do akcji protestacyjnej „Media bez wyboru”. Spektakularny protest czołowych polskich mediów przeciw planowanemu przez rząd „podatkowi reklamowemu” przykuł uwagę opinii publicznej w Polsce, zwrócił też uwagę mediów na świecie. Przeciw czemu protestują polscy wydawcy? Jaką propozycję chce przeforsować rząd i dlaczego media miałyby płacić podatek od reklam? Właśnie od tego tematu zaczynamy ten odcinek Premedytacji.
Co jeszcze? Ostatnie dni przyniosły bardzo dużo ciekawych informacji ze świata mediów i cyfrowej transformacji. Na tyle dużo, że musimy je dawkować, po to by ten odcinek spełniał założenia formatu #short. Dlatego tym razem skupiliśmy się na dyskutowanej obecnie w Australii propozycji, by platformy internetowe (Google i Facebook) płaciły tradycyjnym wydawcom za udostępnianie ich treści w wynikach wyszukiwania czy w newsfeedach.
Propozycja, która może niebawem stać się prawem w Australii, brzmi rewolucyjnie. Jeśli wejdzie w życie, zmieni układ sił między wydawcami a internetowymi gigantami. Jak znacząca będzie to zmiana? Google i Facebook protestują przeciw tym zmianom i w odpowiedzi grożą blokowaniem niektórych usług na rynku australijskim. Tymczasem europarlamentarzyści zapowiadają, że podobne zasady chcą wprowadzić w Unii Europejskiej. Czy te przepisy sprawią, że Facebook i Google (który właśnie został zmuszony do zapłaty odszkodowań wydawcom we Francji), podmioty dominujące na rynku reklamowym, będą musiały podzielić się pieniędzmi z tradycyjnymi wydawcami w Europie? Czy czeka nas zmiana układu sił?
Trzecim tematem, o którym dyskutujemy w tym odcinku Premedytacji, jest sukces medialnego crowdfundingu w Polsce. O „user revenue” mówi i myśli wielu wydawców w naszym kraju, próbując nakłaniać, z mniejszym lub większym powodzeniem, użytkowników do płacenia za treści. Tymczasem najskuteczniejszy jak dotąd sposób na „user revenue” w Polsce zaprezentował Patronite. Z najnowszych danych wynika, że projekty na Patronite finansuje już pół miliona polskich użytkowników. Na tej platformie zbierają środki między innymi Radio Nowy Świat i Radio 357, a także Dariusz Rosiak ze swoim „Raportem o stanie świata”.
Z czego wynika sukces Patronite’a w Polsce? Czy możemy mówić o tym, że na polskim rynku dokonał się przełom jeśli chodzi o płacenie za treści? Jakie zagrożenie niesie dla wydawców crowdfunding oparty o zbiórki na platformach typu Patronite? O tym dyskutujemy w tym odcinku Premedytacje Podcast. Zapraszamy!
7 marca 2021 -
[…] opłaty za niektóre treści. Czy Twitter zamierza dodać funkcjonalności przypominające Patronite? Na to wygląda. To nie wszystko, bo ma pojawić się też nowa funkcjonalność pozwalająca […]