premedytacje podcast

PP015 – premedytacje o finale sporu Facebook–Australia, nowym produkcie reklamowym Spotify i o trendzie #canttouchthis

Omawiamy finał sporu Facebook–Australia dotyczącego płacenia wydawcom za treści, przyglądamy się nowej usłudze Spotify Audience Network na rynku podcastów, a także zastanawiamy się, czym jest nowy trend #canttouchthis i czy taka wymuszona cyfrowa transformacja nie okaże się tymczasowym zjawiskiem

Za nami pierwszy w historii Premedytacji wywiad – czyli odcinek z Karolem Stryją o rewolucji Voice i asystentach głosowych. Niebawem przedstawimy wam kolejnego gościa, lista osób, z którymi chcemy porozmawiać zaczyna się wydłużać, co może oznaczać tylko jedno – przed nami (i przed wami) bardzo fajne odcinki Premedytacji.

Facebook – Australia. Finał sporu dotyczącego płacenia wydawcom za treści

Na razie jednak wracamy do naszego nowego formatu #short, a więc maksimum treści w kompaktowej formie. Tym razem udało nam się zmieścić trzy tematy. Na początek epilog sporu, który rozpalił media w ostatnich dniach – czyli konfrontacja Facebook vs Australia. O konflikcie Big Tech z rządem Australii, który wprowadził przepisy zmuszające gigantów internetowych do płacenia wydawcom za treści udostępniane w wynikach wyszukiwania i w newsfeedzie, mówiliśmy kilka odcinków temu. Sprawy przybrały dość nieoczekiwany obrót – Facebook „dodał Australię do znajomych”, firma przestała blokować udostępnianie treści australijskich wydawców w tym serwisie, a szefowie Facebooka ogłosili znaczące inwestycje we współpracę z wydawcami. Czy problem został rozwiązany i można się rozejść? Zdecydowanie nie – w Australii osiągnięto kompromis, każda ze stron coś zyskała, a coś straciła. Co konkretnie? O tym rozmawiamy w tym odcinku podcastu. Co ciekawe– inne kraje zaczynają mówić coraz głośniej o tym, że Big Tech powinien płacić wydawcom za treści. Czy czeka nas zasadnicza zmiana relacji rynku mediów z Googlem i Facebookiem? Temu tematowi też poświęciliśmy chwilę w tym odcinku Premedytacji.

Spotify zaczyna monetyzację podcastów 

Drugi temat to nowości od Spotify – szwedzka firma ujawniła więcej szczegółów dotyczącej Spotify Audience Network, produktu reklamowego pozwalającego na dużą skalę monetyzować podcasty dostępne w tym serwisie. Jak ten ruch wpłynie na pozycję podcasterów i jak ma wyglądać proponowane rozwiązanie? Spotify domyka swój ekosystem – z jednej strony przejmuje potrzebne mu fragmenty rynku, z drugiej – tworzy takie rozwiązania jak Audience Network. Jak będzie wyglądać emisja reklam w ramach podcastów? O tym rozmawiamy w tym odcinku Premedytacji.

„Can’t touch this” – czym jest ten nowy trend?

Dyskusja na dwa powyższe tematy tak nas zaabsorbowała, że trzeci zdążyliśmy jedynie zasygnalizować – to nowy trend #canttouchthis. To zjawisko jest efektem zmian społecznych i ekonomicznych wywołanych przez pandemię. Coraz mniej chętniej dotykamy różnych przedmiotów – to dotyczy choćby klamek czy przycisków w windzie, ale też zakupów czy konsumpcji mediów. E-commerce wszedł w nasze życie razem z drzwiami. Jakie są konsekwencje tej wymuszonej i przyspieszonej transformacji cyfrowej? Dzielimy się własnymi doświadczeniami, ale też odwołujemy się do najnowszych raportów analizujących to zjawisko. Czy to chwilowa zmiana, wynikająca z konieczności, czy może następuje zasadnicze przewartościowanie, a „Customer Experience” będzie odtąd znaczył coś zupełnie innego niż dotąd – przede wszystkim wygodę, elastyczność usługi, możliwość jej personalizowania i „szycia na miarę”, by dopasować ją do aktualnych potrzeb każdego z nas? A może, gdy tylko ustanie pandemia, z radością wrócimy do starych przyzwyczajeń, porzucając jednocześnie tę przyspieszoną transformację cyfrową? Posłuchajcie.

  1. 7 marca 2021 - Odpowiedz

    […] staramy się nadrabiać zaległości dotyczące najnowszych wydarzeń. Analizowanie sporu Facebook-Australia trochę nas pochłonęło, a tymczasem świat nie stoi w miejscu i dzieje się sporo rzeczy, o […]

  2. 22 marca 2021 - Odpowiedz

    […] Taka propozycja pojawiła się w oficjalnym komunikacie Wikipedii. Kto ma płacić? Spokojnie, nie chodzi o to, by płacili  użytkownicy Wikipedii. To raczej propozycja do wielkich podmiotów komercyjnych, które korzystają z treści tworzonych przez Wikipedystów, by podjęli rozmowy o uporządkowaniu zasad współpracy. Jakie możliwości są „na stole”? Jakie plany ma Wikipedia? Jaki związek ma propozycja Wikipedii z niedawnym sporem Google i Facebooka władzami Australii o płacenie australijskim wydawcom za dostęp do treś…?  […]

  3. 28 marca 2021 - Odpowiedz

    […] brytyjski „Guardian” ujawniając szczegóły tajnych dotąd instrukcji dla moderatorów Facebooka. W dokumencie zawarte zostały informacje dotyczące tego, jakie komentarze na Facebooku są […]