premedytacje podcast

PP019 – premedytacje o Instagramie dla dzieci, potencjale Clubhouse i tajnikach moderacji na Facebooku

Clubhouse

Facebook zapowiada stworzenie nowego serwisu społecznościowego dla dzieci, „Guardian” ujawnia tajne i bardzo kontrowersyjne instrukcje dla moderatorów Facebooka, a media zaczynają eksplorować potencjał Clubhouse’a

O tym, co wolno na Facebooku (i w innych mediach społecznościowych) Donald Trump przekonał się w styczniu tego roku, gdy jego konta w społecznościówkach zostały zablokowane. Jakie są granice tego, co wolno w social mediach? Kto o tym decyduje – i w oparciu o jakie kryteria? 

O tym temacie napisał ostatnio brytyjski „Guardian” ujawniając szczegóły tajnych dotąd instrukcji dla moderatorów Facebooka. W dokumencie zawarte zostały informacje dotyczące tego, jakie komentarze na Facebooku są dozwolone, a za jakie należy się ban.

Dokument, o którym mowa, liczy blisko 300 stron i jest niezwykle detaliczną instrukcją dla moderatorów, określającą, które zachowania powinny budzić ich zaniepokojenie i zmusić do odpowiedniej reakcji. Stosowanie bardzo szczegółowych procedur przy zarządzaniu tak gigantyczną globalną widownią nie powinno nikogo dziwić. Niepokoją za to niektóre fragmenty ujawnionych instrukcji. Chodzi o elementy, które dotyczą nawoływania do przemocy lub jej pochwalania, a więc działań, które w większości systemów prawnych są karane, czy powinny być również przestępstwem na Facebooku? Otóż odpowiedź brzmi: to zależy.

To nie jedyny wątek dotyczący Facebooka, który pojawia się w tym odcinku Premedytacji. Drugi jest równie niepokojący. Na oficjalnym blogu Instagrama niedawno pojawił się post dotyczący problemów z weryfikacją wieku użytkowników serwisu. Co z tego wynika? Zdaniem wielu mediów branżowych to jeden z sygnałów mówiących o tym, że Facebook pracuje nad w wersją Instagrama dla dzieci. O wewnętrznej korespondencji dotyczącej prac nad „dziecięcym Instagramem”, informował niedawno Buzzfeed News. O tym, że dzieciaki z łatwością obchodzą formalne ograniczenia wiekowe obowiązujące w serwisach społecznościowych, wiadomo od dawna. Jak z tym walczyć? Kierownictwo Facebooka uważa, że sposobem jest po prostu stworzenie „dziecięcej” wersji Instagrama…

Trzeci temat, o którym rozmawiamy w tym odcinku podcastu, jest na szczęście nieco mniej apokaliptyczny: na początku tego roku wystrzeliła popularność Clubhouse’a, społecznościowej platformy „live audio”. Po pierwszym zachwycie można już zadać pytanie: jaki tak naprawdę jest – i będzie – potencjał Clubhouse’a? Kto potrafił jak dotąd najlepiej wykorzystać ten potencjał? I jakie możliwości Clubhouse oferuje wydawcom – i w jaki sposób oni wykorzystują tę platformę? Temu tematowi poświęciliśmy trzecią część tego odcinka Premedytacji.